-
Technologiczna ewolucja samochodów elektrycznych
Ewolucja samochodów elektrycznych to nie tylko zmiana źródła napędu, ale również rewolucja w technologii stosowanej w motoryzacji. Ten artykuł skupi się na najnowszych osiągnięciach technologicznych, które czynią pojazdy elektryczne nie tylko ekologicznym wyborem, ale także zaawansowanymi technologicznie maszynami. Jednym z kluczowych aspektów rozwoju samochodów elektrycznych jest postęp w dziedzinie baterii. Technologie magazynowania energii umożliwiają coraz większy zasięg pojazdów, a jednocześnie redukują czas ładowania. Badania nad nowymi rodzajami baterii, takimi jak baterie cienkowarstwowe czy stałe ogniwa paliwowe, mają na celu jeszcze bardziej zwiększyć wydajność i trwałość baterii. Autonomiczna jazda to kolejny obszar, w którym samochody elektryczne osiągają znaczące postępy. Zaawansowane systemy kamer, czujników i sztucznej inteligencji umożliwiają pojazdom elektrycznym samodzielne poruszanie…
-
Peugeot zwiększy zasięg samochodów elektrycznych e-208 i e-2008
Niska autonomia samochodu elektrycznego wciąż jest wymieniana jako jeden z problemów przed upowszechnieniem elektromobilności. Widzi to także marka Peugeot, który wprowadzi do modeli e-208 i e-2008 kilka ulepszeń poprawiających zasięg. W 2024 roku Peugeot e-208 i e-2008 przejdą face lifting, ale zanim to nastąpi francuska marka przygotowała aktualizacje, które mają wydłużyć zasięg obu modeli. Aktualnie według cyklu WLTP miejski hatchback potrafi przejechać 340 km a crossover 310 km. E-208 uzyska od 15 do 22 km a e-2008 od 10 do 25 km dodatkowej autonomii. Pojazdy, które zjechały już z linii montażowej, nie skorzystają z ulepszeń ponieważ nie chodzi tu tylko o aktualizację oprogramowania. Peugeot wprowadzi zmiany do egzemplarzy produkowanych od…
-
Fiat też kończy ze silnikami spalinowymi
Chociaż oficjalnie nie ma jeszcze ustalonej daty zakazu sprzedaży samochodów z tradycyjnymi silnikami, producenci powoli sami z nich rezygnują. Taki plan ogłosił już Ford (od 2030 r.), ale wtórują mu w nim Honda (od 2040 r.), General Motors (od 2035 r.), a nawet Bentley (od 2030 r.). Teraz do tego grona dołącza Fiat, który zacznie „wygaszać” auta spalinowe już za 4 lata. Pełna elektryfikacja włoskiej gamy nastąpi dopiero w 2030 r. Za to już od 2025 r. Fiat zacznie wycofywać z oferty samochody spalinowe. To oznacza, że przed nami ostatnie kilka lat, w których Włosi mogą nas zaskoczyć nowymi modelami z tradycyjnym źródłem napędu. Wiemy już, że jednym z nich…
-
Nissan Leaf. Po 5 latach zasięg spadł do 60 km, za wymianę baterii zażądano równowartość…
Pasywnie chłodzone baterie Nissana Leafa nie lubią upałów. Boleśnie przekonał się o tym pewien Australijczyk, któremu w ciągu pięciu lat zasięg spadł ze 120 do poniżej 60 kilometrów. Po kolejnych 2 latach dealer zaproponował wymianę baterii, za którą wystawiono mu fakturę na równowartość 89 tysięcy złotych. Wszystkie generacje Nissana Leafa – pierwsza, druga oraz najnowsza, e+ – posiadają baterie, które nie są aktywnie chłodzone. W gorącym klimacie może to przyspieszać degradację ogniw przekładającą się na utratę pojemności, w umiarkowanym „tylko” przegrzewanie się i wolniejsze szybkie ładowanie. Wspomniany przez nas australijski inżynier, Phillip Carlson, kupił jeden z pierwszych modeli Nissana Leafa (2012) z baterią o pojemności 21 kWh (pojemność całkowita: 24…