Skrzynie biegów DSG. Część 3
Podobnie jak to jest w skrzyni biegów manualnej, tak samo w przekładniach DSG z czasem ulega żużyciu komplet sprzęgieł. Jak się okazuje nie są one niestety zbyt trwałe. W siedmio biegowym automacie wytrzymują około 150-200 tysięcy kilometrów. W sześcio biegowyej wersji nieco dłużej, bo są to okolice 250-300 tysięcy kilometrów. Po wyeksploatowaniu sprzęgieł występuje szarpanie przy ruszaniu, a także przy każdorazowej zmianie biegów. Dochodzi do tego również stukanie podczas pracy skrzyni biegów, oraz opóźnione zmiany przełożeń. W tej sytuacji pozostaje jedynie wymiana sprzęgieł. Koszt takiej “zabawy” to niestety przedział od 3 do 6 tysięcy złotych. Zbytnio innej alternatywy nie ma.
Mechatronika i dwumasa
Kolejnym powaznym problemem skrzyń DSG są trudności i kłopoty z osprzętem, który steruje mechatroniką. Zwiastunem tej kosztownej usterki jest bardzo nietypowa praca samej skrzyni. Pomijając szarpanie pojawiają się poważne problemy z płynną jazdą na poszczególnych biegach. Objawia się to tym, że skrzynia sama zmienia przełożenia bez wyraźnej potrzeby. Elementy mechatroniki i hydrauliki siłowej są odpowiedzialne za sterowaniem pracą obu sprzęgieł. Jedynie w tylko małej liczbie przypadków jest możliwe usunięcie usterki za “kilkaset złotych”. Natomiast wymiana wszystkich sterujących elementów to koszt nawet 7 tysięcy złotych. Na tym jednak “atrakcje” się nie kończą. Skrzynie DSG są również wyposażone w dwumasowe koło zamachowe (popularny dwumas), którego zadaniem jest neutralizacja wibracji generowanych przez silnik. Wymienienia się je podczas wymiany sprzęgieł i wiąże się to z kolejnym wydatkiem około 2 tysięcy złotych.
Summa Summarum
Skrzynie automatyczne DSG wymagają bardzo dużej precyzji przy jakichkolwiek naprawach. Podczas wyboru warsztatu, który będzie nam wykonywał usługę naprawy musimy sami sprawdzić czy dani fachowcy mają odpowiednie kwalifikacje, czy mają właściwy sprzęt oraz jaką mają opinię. Decydując się na zakup używanego samochodu z dwusprzęgłową skrzynią DSG, nalezy bardzo drobiazgowo i wnikliwie sprawdzić i zweryfikować przeszłość danego auta pod kątem serwisu. Jeśli samochód ma w okolicach 200 tys km przebiegu musimy się liczyć z tym że nieuchornnie czeka nas w przyszłości bardzo kosztowny remont skrzyni DSG.