Skrzynie biegów DSG. Część 1
Popularność skrzyń DSG jest bardzo wielka. Grupa VAG montuje te dwusprzęgłowe skrzynie do wszystkich osobówek w swojej ofercie. Spotkamy je w Seacie, Audi, Skodzie i Volkswagenie. To jeden z najszybszych mechanizmów zmian biegów dostępny na rynku, jednakże niepozbawiony jest on wad. Z reguły probelmy zaczynają się przy przebiegach rzędu 150-200 tysięcy kilometrów. Jednakże odpowiednia dbałość o automat może znacząco wydłużyć jego trwałość.
DSG są dalekie od trwałości i hydrokinetyka
Różnica między DSG a klasycznym automatem jest bardzo duża. W tym drugim montuje się konwerter który jest odpowiedzialny za zmiane poszczególnych przełożeń, oraz sprzęgło. Najnowsze rodzaje skrzyni hydrokinetycznej działają bardzo sprawnie, płynnie i co najważniejsze nie ma praktycznie żadnej zwłoki. Bardzo dużo zależy również od oprogramowania skrzyni. W tym przypadku jeśli użytkownik dbał o skrzynie i realizował zalecenia specjalistów, to z czasem może się popsuć wspomniany wcześniej sprzęgło i konwerter. W czarnym scenariuszu przed nami regeneracja całej przekładni. Jest to koszt rzędu od 3 do 4,5 tysiąca zł. W starych Mercedesach czy Lexusach z lat 90 i wcześniejszych taka skrzynia działała bez awarii od 500 do 800 tys kilometrów. DSG działa zdecydowanie szybciej i zapewnia niższe spalanie, lepszą dynamikę, jednak jest to okupione tym, że już po kilku latach pojawiają się pierwsze problemy, które potrafią być bardzo kosztowne.
6 i 7 biegowe wersje
DSG w zamyśle soich twórców powinna być pozbawiona wad, które są typowe dla starszych konstrukcji. W takich skrzyniach praktycznie nie spotkamy się z opóźnieniem podczas redukcji, czy zwłoką przy zmianie biegów. Wszystko dzięki temu, że skrzynie DSG posiadają dwa sprzęgła. Jedno ze sprzęgieł odpowiada za przęłączenie piegów nieprzystych, drugie za biegi parzyste. Dzięki temu zawsze przygotowany jest kolejny bieg co znacząco skraca czas potrzebny na zmianę. W efekcie czego kierowca praktycznie nie czuje przerwy w dostępie mocy na kołach. W zależności od mocy silnika jaką dysponuje dany samochód w ofercie są dostępne skrzynie 6 jaki 7 biegowe. Te słabsze jednostki mogą wspolpracować z wersją 7 biegową. Dla tych mocniejszych (z reguły powyżej 250 Nm) zarezerwowana była już tylko skrzynia 6 stopniowa. Błyskawiczna zmiana biegów wynosząca kilka-kilkanaście milisekund to nie jedyna zaleta w DSG. Wbrew temu co większość osób myśli automatyczny mechanizm DSG nie przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa. Wręcz przeciwnie! Wersje samochodów wyposażone w DSG mogą poszczycić sie równym, bądź nawet mniejszym zużyciem paliwa niż identyczne jednostki wyposażone w standardowe skrzynie biegów. Niestety nic nie działa wiecznie i dotyczy to również wspomnianych skrzyń DSG…